Automatizácia business procesov

BPA je skratka, s ktorou sa stretáva len malá skupina manažérov a v našich končinách možno ešte menšia ako malá. Pod pojmom Business Process Automation si predstavme také správanie sa podniku, ktoré je zamerané na automatizovanie svojich interných alebo externých procesov tak, aby znížili ich cenu, čo vedie podnik k zníženiu celkovej ceny prevádzky podniku. Nie je tu myslená cesta znižovania stavov zamestnancov alebo zlučovania pozícií. Podstatou je cesta budovania SMART spoločnosti, ktorá má nastavené systémy a procesy tak, aby bola uľahčená, zjednodušená a zefektívnená práca zamestnancov s využitím IT riešení.
Pri implementácií automatizácie obchodných procesov sa využívajú tri základné techniky:
  • Rozšírenie existujúcich IT riešení
  • Špecializovaný BPA nástroj
  • BPM so zameraním sa na BPA

Rozšírenie existujúcich IT riešení
Pretože väčšina IT systémov je do istej miery automatizovaných, už zo svojej podstaty jedným  z možných postupov je ich rozšírenie o požadovanú funkčnosť. Benefitom sa tu stáva možnosť prepájať spolu už existujúce systémy. Špecifikovaním požiadaviek, cieľov a výstupov vytvoríte základ pre implementáciu rozšírení a automatizáciu vašich existujúcich procesov.

Špecifikovaný BPA nástoj
Na dnešnom trhu už je možné nájsť riešenia, ktoré vo svojej podstate zabezpečujú automatizáciu procesov v spoločnostiach. Plošne všetky tieto nástroje ponúkajú však jeden a ten istý prístup. Ponúkajú najkratšiu cestu k automatizácii a to využitím vrstvy používateľského rozhrania. Oveľa efektívnejšia je však automatizácia na hlbších vrstvách, na úrovni kódu aplikácie alebo až databázy. Napriek tomu, že hlavnou výhodou takýchto predpripravených sád nástrojov pre automatizáciu je rýchle nasadenie, nevýhodami môže byť "kostrbatosť" systému, nekonzistentnosť a problematická aktualizácia.

Business Process Management so zameraním sa na BPA
Systém riešení manažmentu procesov je značne odlišný od implementácie BPA, avšak systém implementácie BPA sa môže stať súčasťou BPM. V tomto prípade však treba mať na mysli, že sa jedná o rozsiahlu zmenu procesov v spoločnosti. Tieto zmeny môžu byť realizované buď v internej réžii zriadením korektného oddelenia alebo outsourcingom týchto služieb. Výsledné riešenie by v tomto prípade malo viesť k rozsiahlym štrukturálnym zmenám nielen na úrovni IT riešení, ale aj na iných úrovniach. V tomto prípade sa IT neprispôsobuje životu spoločnosti, ale tvorí sa úplne nová cesta postavená na nových riešeniach.


Komentáre